Konkurencja
Konkurencja to proces, w którym uczestnicy rynku konkurują ze sobą w zawieraniu transakcji rynkowych przedstawiając korzystniejsze od innych podmiotów oferty rynkowe. Ma na celu osiągnięcie jak największych korzyści przez dany podmiot.
Do kryteriów konkurencji możemy zaliczyć cenę, jakość czy formę płatności.
Funkcja regulacyjna
Konkurencja reguluje funkcjonowanie gospodarki kapitalistycznej na trzy sposoby. Należą do nich:
- regulacja wymiany dóbr. Dostawcy i nabywcy poprzez konkurowanie między sobą, uzyskują porozumienie co do wysokości cen i wielkości transakcji. W ten sposób gospodarka dąży do osiągnięcia stanu równowagi, ponieważ wielkość popytu równa się wielkości podaży.
- regulacja alokacji czynników produkcyjnych.
- regulacja dystrybucji dochodów.
Cechy charakterystyczne
Zakres i...
Konkurencja to proces, w którym uczestnicy rynku konkurują ze sobą w zawieraniu transakcji rynkowych przedstawiając korzystniejsze od innych podmiotów oferty rynkowe. Ma na celu osiągnięcie jak największych korzyści przez dany podmiot.
Do kryteriów konkurencji możemy zaliczyć cenę, jakość czy formę płatności.
Funkcja regulacyjna
Konkurencja reguluje funkcjonowanie gospodarki kapitalistycznej na trzy sposoby. Należą do nich:
- regulacja wymiany dóbr. Dostawcy i nabywcy poprzez konkurowanie między sobą, uzyskują porozumienie co do wysokości cen i wielkości transakcji. W ten sposób gospodarka dąży do osiągnięcia stanu równowagi, ponieważ wielkość popytu równa się wielkości podaży.
- regulacja alokacji czynników produkcyjnych.
- regulacja dystrybucji dochodów.
Cechy charakterystyczne
Zakres i siła mechanizmu konkurencji zależy przede wszystkim od możliwości wejścia na rynek, która jest determinowana przez regulacje prawne oraz licencje lub koncesje.
Zalety konkurencji
- wzrost liczby wynalazków
- postęp w handlu zagranicznym
- obniżkę cen
- wzrost ilości towarów na rynku
- wzrost poziomu konsumpcji
- wzrost jakości wytwarzanych dóbr.
Negatywne skutki konkurencji
- produkcja szkodliwych towarów i usług
- brak sprawiedliwego podziału dochodów
- umożliwia wykorzystanie niewiedzy klientów
- powoduje wzrost kosztów przetwarzania i wyszukiwania informacji.